zaterdag 14 augustus 2010

29/08: Sandusky

Hoewel we de wekker vandaag wat later hadden gezet zijn we al voor hij gaat wakker. Blijkbaar toch in een soort regelmaat gekregen. Het was gisteravond wel wat later dus we blijven nog lekker even liggen. Dan staan we toch op want het ontbijt in het hotel is maar tot half 10 en daar willen we gebruik van maken. Het stelt echter nog minder voor dan in het vorige hotel, maar twee geroosterde sneetjes met jam gaan er wel in en we kunnen er weer even tegen. We lopen terug naar onze kamer, ruimen een beetje op en vertrekken dan richting Cedar Point, oftewel de ‘achtbaan hoofdstad van de wereld’. We zijn heel erg benieuwd naar dit park en hebben er naar uitgekeken.

Gisteravond lazen we op internet dat mensen met een Platinum Pass een uur eerder het park in kunnen dan gasten met een ‘gewoon’ toegangskaartje. We gaan dus wat eerder op weg dan gepland. We kunnen bijna vooraan parkeren en kunnen inderdaad zo naar binnen. Om half 11 zijn we binnen, een halfuur eerder dan de reguliere openingstijd. We krijgen echter bij de ingang de indruk dat iedereen al naar binnen mag, ongeacht het soort ticket. Maar als we echt binnen zijn zien we dat iedereen met een ‘gewoon’ ticket in het eerste deel wordt tegengehouden en wij gewoon kunnen doorlopen.



We lopen dan maar meteen naar Top Thrill Dragster maar daar blijkt dat de attractie nog gesloten is. Wel worden er test ritjes met medewerkers gemaakt. Dan lopen we maar naar Millennium Force, deze baan is wel al open. En ondanks dat er alleen maar pass houders binnen zijn staat er toch al een aardige rij en moeten we een kleine twintig minuten wachten. Ze rijden wel met 3 karretjes. Dat belooft wat voor vandaag wat betreft de wachttijden. We zullen zien hoever we komen, we hebben morgen ook nog de hele dag.




Dan zijn we aan de beurt en nemen plaats in het karretje. Volgens Ruud is hij nog een stuk hoger dan de Intimidator in Kings Dominion, maar zo komt het op mij niet over. Later zoeken we het op en blijkt hij met zijn bijna 95 meter ‘maar’ een meter hoger te zijn. Hij gaat wel een stuk langzamer omhoog, maar het uitzicht is ook mooier, alleen maar water om ons heen. Dan zijn we boven gaat de rit beginnen. Het gaat snel en soepel en is ook een flink lange baan. Lekkere baan om mee te beginnen!

Onze tas zit nog in een kluisje dus we sluiten meteen aan bij de naastgelegen baan, Mantis. Hier staat helemaal geen rij en kunnen we meteen instappen. Mantis is een staande coaster van B&M, onze tweede staande coaster ervaring. We beginnen aan de lifthill en na een aantal meter staan we ineens stil en komen er twee medewerkers omhoog gerend. Geen idee wat er aan de hand was, maar even later gaan we weer verder. En ik vind hem niet zo soepel, bovendien drukt hij behoorlijk op de benen, niet echt prettig.




We halen onze tas op en lopen door naar Maverick. Hier staat echter al een wachttijd van driekwartier. We twijfelen wat te doen, maar besluiten toch maar door te lopen. Het is al behoorlijk warm en ook weer erg vochtig vandaag en het beloofd nog veel warmer te worden. We halen dus een flesje water en dat doet echt even goed.

We lopen naar de houten achtbaan, Mean Streak. Het is een behoorlijk lange baan en met een duur van 2 minuten en 45 seconden de langste in dit park. We stappen in en worden al rammelend omhoog getakeld. Ook hier komen we even stil te staan, hopelijk wordt dat geen gewoonte vandaag, maar kunnen al snel verder. En tegen alle verwachtingen in valt hij wel mee. We worden uiteraard goed door elkaar geschud, maar het levert geen pijn aan het hoofd en blauwe plekken van het heen en weer slingeren in het karretje op. Dat valt dus reuze mee!



We gaan meteen naar de volgende achtbaan, Gemini, een combinatie van hout en staal van Arrow Dynamics. Ook hier staat totaal geen rij en kunnen we gelijk instappen. In deze achtbaan rijden ze met twee treintjes, een blauwe en een rode, die tegen elkaar racen. Het bouwwerk is helemaal van hout, maar de rails waarover de treintjes lopen is van staal waardoor het best soepel gaat.

Dan lopen we door naar wat toch wel dé topattractie van dit park is, Top Thrill Dragster! Het is ongeveer dezelfde baan als Kingda Ka al is deze lager en iets minder snel, het gaat nog steeds behoorlijk hard (van 0 naar 193 km/u in 3,8 seconden) en hoog (128 meter hoog). Ook hier staat de wachttijd op driekwartier en de rij is deels in de volle zon, maar we sluiten toch aan. Rustig wachten we af tot we aan de beurt zijn, de hitte trotserend. Net binnen de driekwartier zitten we in het karretje. We rijden naar voren, de lampen gaan aan en binnen een paar seconden worden we afgeschoten. We worden in onze stoel gedrukt en gaan 128 meter omhoog, over de heuvel, en met een aantal twists weer recht omlaag. Wat een baan, zo heerlijk en zo soepel en vooral zo snel! Binnen 30 seconden is het ritje weer voorbij, maar met een grote smile lopen we de attractie uit. Er werd ons van tevoren verteld dat deze baan nog leuker is dan Kingda Ka en we kunnen dat eigenlijk alleen maar beamen.



Hierna zitten we er toch echt een beetje doorheen vanwege de warmte en is het ook wel tijd om iets te eten. We halen ergens een cheeseburger met smily frietjes en gaan aan een tafeltje in de schaduw aan het water even rustig zitten. We eten ons eten op, komen even rustig bij en smeren ons dan in met zonnebrandcrème voor de volgende ronde. We kunnen er weer even tegen.

We lopen door naar de volgende achtbaan, Magnum XL, een stalen hypercoaster van Arrow Dynamics uit 1989. Ook hier staat helemaal geen wachtrij. Dat gaat lekker zo. Magnum XL het is een lekkere baan en voor zijn leeftijd ook nog behoorlijk soepel.

Daarna gaan we naar Corkscrew, een al wat oudere stalen achtbaan. Toen hij gebouwd werd wat hij de eerste achtbaan in de wereld met 3 loopings. De tijd heeft niet stil gestaan in de achtbaan wereld sindsdien. Het is in elk geval geen fijne baan en dus niet voor herhaling vatbaar.

De volgende baan op ons lijstje is de Wicked Twister, oftewel de Gekke Wokkel. Deze stond praktisch op het strand en er waaide een lekker briesje. Ook hier vrijwel geen rij en we konden zo instappen. Eigenlijk is deze baan hetzelfde als Possessed in Dorney Park, met als enig verschil dat deze baan aan beide kanten een wokkel had, dus ook achter. Erg leuk weer. Ruud vond Possessed wel iets leuker en ik kan eigenlijk niet kiezen, ik vind ze allebei erg leuk!




Daarna gingen we in Raptor, een stalen inverted coaster van B&M. Het was een erg leuke en soepele rit.

Achter Raptor lag nog een houten achtbaan, Blue Streak en daar gingen we ook maar meteen in. Het is een vrij simpele houten achtbaan. Ook deze rammelde wel maar deed verder geen pijn, weer een meevaller.

Dan hebben we alle banen op ons lijstje gehad, behalve Maverick. We lopen dus weer die kant op voor een tweede poging. Maar inmiddels is de wachttijd ruim een uur en sta je vol in de zon. We doen het dus weer niet. Het is overigens inmiddels wel duidelijk welke banen favoriet zijn in dit park. Bij Millennium Force, Top Thrill Dragster en Maverick staan de hele dag al flinke rijen terwijl we bij de andere banen zo door kunnen lopen.

We besluiten de dag af te sluiten met een tweede keer Top Thrill Dragster. Hij ging al een tijdje niet meer, maar ineens zien we hem weer gaan en lopen dus snel die kant op. We sluiten weer aan in de rij die een wachttijd van driekwartier aangeeft. Terwijl we in de rij staan en er bijna zijn is er blijkbaar weer een storing want hij gaat weer zeker 10 minuten niet. Dan ineens gaat hij weer en zijn we ook snel weer aan de beurt. Ze rijden met lekker veel karretjes dus het schiet aardig op. En weer is het fantastisch.

Dan besluiten we dat het genoeg is geweest voor vandaag. We halen onze tas op en maken nog wat filmpjes en lopen dan richting de uitgang. Om half 7 verlaten we het park en zijn we ook best moe. We rijden terug naar het hotel en rusten daar even uit. De vochtige warmte is erg vermoeiend!

Na een klein uurtje rijden we naar Olive Garden, waar we vanavond willen eten. Ook daar is het druk en moeten we ongeveer twintig minuten wachten. We krijgen een pager mee en gaan buiten op een bankje zitten. Het eten smaakt weer erg goed al is het veel te veel. Weer terug in het hotel kijken we nog wat tv en gaan dan slapen. Morgen weer een dag Cedar Point!!


Aantal gereden km: 25,6 km
Getankt: -
Temperatuur: 32 ºC